Follow Us

Friday 22 February 2019

Resepi Gulai Ikan - Utara Style (Sedap Memikat)

Untuk yang belum tau, orang utara panggil kari as gulai. Selalu mak-mak dok sebut gulai ikan la kiranya. Gulai ikan ni kalau orang utara buat pekat dia lain maciammm sedap menjilat jari kan. Nak tau beza gulai ikan yang power dengan tak power tu, lepas makan cuci tangan pakai sabun pun, bau kari tu melekat lagi kat tangan hampa. Haaa tu maknanya pekat kaww la tu. Hihihi.


As orang utara sejati, saya cuba jugak nak masak gulai ikan yang power. Susah nak dapat yang betul2 sedap tu kan. Kalau gulai ayam senang sikit nak buat, tapi gulai ikan lain caranya. Jom la tengok saya share cara saya masak gulai ikan. Insyaallah paling simple yang penting rasa dia umphhh. Gittew. Hihihi.

Bahan-bahan:

Pes kari:
- 1 paket serbuk kari (ikut suka brand yang korang paling suka, saya suka pakai babas)
- 1 sudu besar cili boh
- Sedikit garam
 **Gaul semua dengan air sampai jadi pes.

Bahan lain:
- Ikan (apa2 ikan pun boleh)
- Sedikit air asam jawa
- Santan (saya ganti dengan susu fresh milk)
- Bendi
- Garam secukup rasa

Bahan untuk tumis:
- 2-3 biji bawang merah (hiris nipis)
- 2 ulas bawang putih (hiris nipis)
- Sedikit halba campur
- Sedikit daun kari (tak letak sebab takde stok)

Cara memasak:

1. Mula-mula sekali macam biasa panaskan periuk korang, then tumis laa bahan-bahan tumis tu semua. Tumis sampai naik bau semerbak. Kalau letak daun kari, bau tumis memang sedap sangat kan.
2. Lepas tu masukkan pes kari yang korang dah bancuh tadi. Tumis pes kari ni sampai garing dan terbit minyak. Kalau agak kering, tambah air sikit. Rahsia kari yang sedap, pes kari tu mesti kena masak betul2 sampai garing.
3. Bila dah garing elok semua, korang boleh tambahkan air asam jawa. Kacau sampai mendidih, then masukkan pulak santan. Kalau nak ganti santan dengan susu cair atau susu fresh milk pun boleh macam saya buat.
4. Kemudian masukkan ikan dengan bendi. Masak la sampai mendidih. Perasakan dengan garam secukup rasa.





Dah siap laa kari/gulai ikan ni. Makan dengan nasi panas-panas, tambah ulam dengan sambal belacan pastinyaa perghhh menambah nasi kan. Saya kalau makan nasi dengan gulai ni, kena letak kicap. Lebih power lagi rasanya. Orang kata kena la gulai dengan kicap tu. Hihihi.

Selamat mencuba semua.

No comments:

Post a Comment