Follow Us

Friday 31 August 2018

Resepi Nasi Tomato and Ayam Masak Merah

Hujung minggu tu ada kawan husband nak datang rumah so saya masak la sikit untuk dorang. Dah alang-alang masak tu saya masak banyak sikit bawak bekal and bagi beberapa orang kawan ofis saya. Bukan selalu kan nak bagi orang merasa.

So kisahnya saya masak nasi tomato dengan ayam masak merah. Saya akan share resepi simple saya ni kat bawah k. Sapa yang nak cuba boleh try insyaallah menjadi.



Selalunya nasi tomato ni dimakan dengan ayam masak merah dan acar timun kan. Tapi saya tukar acar timun dengan air asam tomato sebabnya husband tak makan acar timun. Saya share jugak resepi air asam utara saya kat posting sini.

Nasi Tomato



Bahan-bahan:
-Beras (bersihkan)
-Majerin (untuk menumis)
-1 biji bawang besar (cincang/dadu)
-Tomato puree
-1 ketul kiub ayam (bancuh dengan air)
-2 kuntum bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga

Bahan kisar/tumbuk halus:
3 ulas bawang putih, 3 ulas bawang merah dengan sedikit halia

Cara memasak:
1. Guna periuk rice cooker, panaskan majerin dalam periuk dan tumis bunga lawang,bunga cengkih dan buah pelaga. Api slow je tak nak hangus plak nanti.
2. Masukkan bahan kisar/tumbuk dan tumis hingga naik bau.
3. Kemudian masukkan bawang besar yang dah didadu, masak lagi seketika.
4. Masukkan tomato puree dan masak hingga mendidih. Tomato puree ni agak2 la dengan kuantiti beras korang ye. Kalau terlebih nanti masam plak.
5. Kemudian masukkan beras yang dah basuh tadi. Kacau semua hingga sebati.
6. Masukkan air stok ayam tadi. Kemudian tambah air macam masak nasi biasa tu. Jangan lebih air nanti nasi korang jadi lembik sangat plak.
7. Perasakan dengan garam secukup rasa.
8. Transfer ke rice cooker korang and masak macam biasa sampai nasi masak.

Ayam Masak Merah



Bahan-bahan:
-Ayam dibasuh dan dibersihkan
-Sebatang serai (dititik)
-1 biji tomato (belah 4)
-Sedikit sos cili
-Garam secukup rasa
-Cili boh (3 sudu besar)

Bahan kisar:
-3 ulas bawang merah
-3 ulas bawang putih
-Sedikit halia

Cara memasak:
1. Ayam yang dah dibasuh tu gaul dengan garam kunyit then goreng separuh masak.Angkat dan ketepikan dulu.
2. Guna minyak yang sama goreng ayam tu untuk menumis. Jangan banyak sangat minyak nanti dah jadi sambal minyak plak.
3. Tumiskan bahan kisar dengan cili boh sampai garing dan naik minyak. Masukkan serai.
4. Masukkan sos cili. Agak-agak je jangan banyak sangat.
5. Masukkan garam secukup rasa. Kemudian baru masukkan ayam.
6. Gaul sampai sebati semua sekali. Masak sampai ayam masak sepenuhnya.
7. Boleh tabur daun bawang untuk hiasan tapi saya tak letak.
8. Siap dan boleh la hidang.



Mudah je kan. Saya selalu kalau masak memang akan cari resepi yang mudah je dan bahan masak pun simple. Sesiapa nak meraikan tetamu tu boleh try k.

No comments:

Post a Comment