Follow Us

Saturday 2 November 2019

Resepi Ikan Tenggiri Masak Lemak Cili Api

Hi semua. Saya nak share satu resepi mudah senang nak masak which is ikan tenggiri masak lemak cili api. Ok basically ikan apa pun boleh je guna ikut citarasa masing-masing kan. Tenggiri block ni mak saya belikan 2 block sebab nampak segar sangat. Memang best masak ikan fresh macam ni. Kalau ikan tenggiri ni selalunya memang saya akan masak yang berkuah sebab saya kurang gemar tenggiri bergoreng. Hihi. Jom tengok resepi mudah ni.



Bahan-bahan:
- Ikan tenggiri dibersihkan
- Santan
- Serai (diketuk)
- Asam keping
- Sedikit serbuk kunyit
- Garam secukup rasa

Bahan tumbuk halus:
- 1/2 biji bawang merah
- 5 tangkai cili api (kalau suka pedas boleh tambah)

Cara-caranya:
1. Masukkan santan dalam periuk. Masukkan bahan tumbuk halus tadi. Bukak api dan kacau perlahan. Guna api slow je k.
2. Masukkan serai. Masukkan satu sudu kecil serbuk kunyit. Saya takda kunyit hidup sebab tu guna serbuk kunyit. Kalau korang ada kunyit hidup boleh tumbuk sekali dengan cili padi and bawang.
3. Make sure kacau je supaya santan tak pecah minyak. Bila dah mendidih, masukkan la ikan and asam keping.
4. Perasakan dengan garam secukup rasa.
5. Bila ikan dah masak, boleh la tutup api and hidang.

Siap dah menu masak lemak ikan ni. Simple je kan. Saya letak timun lepas masukkan ikan. Ada setengah orang suka letak terung dalam masak lemak kan. Yang ni optional. Sapa suka letak, kalau tak suka tak payah la kan. Sapa2 yang baru nak belajar masak pun boleh buat ni gerenti jadi. Selamat mencuba semua.

No comments:

Post a Comment