Follow Us

Saturday 11 January 2020

Resepi Tomyam Ayam Mudah


Hello semua. Belum terlambat untuk saya ucapkan selamat tahun baru 2020..semoga tahun baru ni membawa seribu kebahagiaan buat semua k. Yang mana azam belum tercapai tahun lepas tu tak payah risau bawak je ke tahun baru and cuba lagi yang penting kita tak give up untuk cuba capai azam kita semua kan.

So masa cuti sekolah haritu sempat balik ke kampung then saya pergi ke padang besar saja jalan-jalan. Ramainya orang time cuti sekolah punya la sesak. Haha. Senpat la saya beli maggie tomyam yang fames dekat Thailand tu. Then saya ada beli pes tomyam kaw yang asli selalu orang thai guna. Saya dah try masak tomyam guna pes tu. Yes memang sedap rasa dia. Jom saya share resepi simple tomyam saya buat ni. Saya guna ayam je paling simple.

Bahan-bahan:
- Ayam (nak lagi best boleh guna isi ayam tapi saya xda so saya guna je beberapa ketul ayam)
- 3 sudu besa pes tomyam
- 1 sudu kecil cili boh (yang ni nak bagi kaler tomyam tu menarik)
- 2 batang serai (satu diketuk, satu lagi hiris nipis)
- 3 ulas bawang putih (diketuk)
- 1 biji bawang besar (hiris bulat)

Bahan sayur:
- Carrot
- Putik jagung
- Kacang buncis (saya belasah je tambah sebab sayur lain xda, haha)
- Beberapa biji cili padi (diketuk)

Ayam basuh and bersihkan
Sayur-sayuran yang saya guna




















Cara-caranya:
1. Masukkan air dalam periuk, masuk sekali bawang besar, bawang putih and serai. Bukak api biar sampai mendidih.



2. Kemudian masukkan ayam semua. Biar ayam masak kejap sampai isi ayam jadi putih tu elok la.
3. Masukkan cili boh, kacau kejap, then masukkan pes tomyam tu. Kacau la semua sekali and biar mendidih kejap.
4. Then masukkan semua sayur-sayur yang dah hiris tadi.
5. Perasakan dengan garam limau nipis ikut selera masing-masing.



Dah siap dah tomyam ayam ni. Boleh la hidang. Tambah telur dadar satu buat pelengkap lauk tomyam ni. 
Selamat mencuba semua.

No comments:

Post a Comment