Follow Us

Saturday 28 March 2020

Short Trip To Cameron Highland

Hai guys.

Weekend hari tu ada jemputan kenduri from my dad 's friend dekat Tapah. So my mom ajak us to go together. Dia ajak la ktorang short trip ke Cameron Highland dulu semalam. Kenduri tu on Sunday, ktorg gerak ke Cameron on Saturday. My mom and dad from Kedah, saya and husband dari KL, kami jumpa terus kat Cameron.

Bertolak from rumah kami around 8 pagi camtu. Sampai dekat Cameron dalam pukul 11 gitu. Kami ke Cameron Tea Valley dulu. Orang pun tak ramai sangat so selesa la untuk jalan-jalan. Kalau kat Cameron ni datang time cuti sekolah memang tersekat dalam jem jela jawabnya kan. Dekat Cameron antara ladang teh yang famous ni Cameron Tea Valley dengan Boh Sungai Palas. Kali ni kami singgah Cameron Tea Valley. Saja nak berposing ambik gambar je kat sini. Cantik sangat pemandangan dekat ladang teh ni kan. Hijau segar je rasa.

Kat sini beratur and tunggu truck pick up untuk melawat ke dalam kawasan ladang teh

Lepas habis berposing, kami terus ke hotel untuk check in. Kami stay dekat Hotel Equtorial Cameron Highland. Selesa and paling best location dia. Dekat je dengan pasar and Kea Farm. Jalan kaki je tak payah pening-pening nak bawak kereta cari parking bagai kan.

Ammar with tokwan and tokmi

Lepas check in apa lagi terus la kami jalan-jalan dekat Kea Farm tu. Saja pusing-pusing cuci mata. Beli strawbery fresh jalan sambil makan strawbery celup coklat. Aduhhh nikmatnyaaaa. Satu cucuk tak cukup. Beli banyak sikit. Haha.

Semua pokok-pokok benih ni untuk dijual

Warna warni bunga

Geram tengok kan strawberry gemuk-gemuk semua

Kawasan pasar kea

Macam-macam jugak la mak saya shopping kat sini. Jagung, ubi, tomato, siap dengan bunga and pokok lagi dia beli. Haha. Penuh kereta ayah saya. Sekali sekala datang Cameron kan. Lagi pun memang trip leisure je tak da plan apa sangat kan.

Time malam dinner time, kami makan steamboat best dekat restoran hotel Nova Highland Resort. Steamboat dia murah and ada promo time tu. Saya belanja la family makan situ. Sejuk-sejuk cuaca waktu malam kena la dengan steamboat panas kan. Hirup sup and tomyam fuhh layannnn.

Esoknya dah nak check out kan. Lepas check out sempat la kami pusing-pusing beli strawbery untuk bawak balik makan dekat rumah. Ok ni nak bagitau strawbery ni makan dekat Cameron memang manis sedap. Tapi kalau dah beli bawak balik ke rumah memang dia jadi masam. Betul la orang kata strawbery ni beli makan terus je kat sana. Kalau dah bawak turun balik rumah memang jadi masam. Padahal orang kedai tu dah pesan, sampai rumah simpan dulu dalam peti ais 2 jam. Bagi sejuk balik la kalau tak masam katanya. Tapi walau saya dah masukkan dalam peti ais sama jugak tetap masam. Ke ada tips lain untuk kekalkan manis strawbery ni? Share dekat komen please. Haha. Sharing is caring kan.

Yang ni view waktu pagi. Sejuk time bangun pagi suhu sekitar 15 degree.

Turun dari Cameron terus kami gerak ke Tapah rumah kenduri kawan ayah saya. Sekian la berakhirnya trip singkat kami singgah Cameron kejap. Hihi.