Follow Us

Wednesday 1 April 2020

Resepi Sayur Taugeh Masak Lemak Putih

Hi guys.

Sayur taugeh ni bukan semua orang suka makan kan. Saya pun kalau nak ikutkan tak berapa suka taugeh. Saya boleh makan taugeh pun kalau masak lemak macam ni je. Kalau goreng biasa tu memang susah sikit nak telan rasa. Haha. So sebab dah masak sayur taugeh ni jom la saya share resepi mudah masak lemak putih taugeh.



Bahan-bahan:

- Segenggam taugeh (dibersihkan)
- Santan
- Sedikit udang kering (kalau tak ada boleh je gantikan dengan ikan bilis-rendam dulu)
- Garam secukup rasa

Bahan-bahan untuk dihiris:
- 1 biji bawang besar
- 2-3 ulas bawang putih
- 1 biji cili merah
- Sedikit carrot
- Sedikit putik jagung (yang ni saya tambah sebab nak habiskan stok kat rumah, hihi)


Cara nak masak:

1. Masukkan bawang yang dah dihiris nipis dengan udang kering dan carrot dalam periuk. Kalau korang guna sayur lain yang keras masukkan dulu la sebab kena masak lama sikit kan. Then masukkan santan. Ikut la nak kuah banyak mana. Kalau nak kuah banyak, so banyakkan je santan tu. Saya guna santan segera yang serbuk tu (1 paket), bancuh dengan air.
2. Bukak api, then kacau je semua bahan tu sampai mendidih. Bila dah mendidih, baru la masukkan sayur taugeh sekali dengan cili merah yang dah hiris tadi. Continue kacau and masak.
3. Bila dah agak lama sikit, perasakan dengan garam secukup rasa.
4. Rasa semua dah ok, then boleh la tutup api dan hidang.

Mudah je kan resepi ni. Selamat mencuba semua.

No comments:

Post a Comment