Follow Us

Friday 23 February 2018

Pengalaman Melahirkan Anak Pertama

Ahmad Ammar kesayangan mummy


Assalamualaikum mommies, saya nak cerita pengalaman pertama saya bersalin Ammar. Ammar selamat dilahirkan pada 14 September 2015 di Royal Infirmary Hospital, Edinburgh. Alhamdullilah bagi saya personally pengalaman melahirkan Ammar ni sangat bermakna dalam hidup saya dan juga pengalaman yang saya takkan lupakan sampai bila2. Time tu hidup berdua je dengan husband jauh dari family dekat negara yang bukannya majority Islam pulak tu, bagi saya pengalaman ni sangat2 berharga. Thanks Allah for the wonderful memory and thank you husband for always be there for me through my laugh and my tears. I can never asked for more (cewahh).



Saya due sebenarnya on 13 October tapi saya bersalin awal sebulan dari due date. Ammar lahir on 14 September. Memang tak disangka langsung. Saya dah rasa sakit 2 hari sebelum bersalin tapi ingatkan tu cuma false contraction, so mmg tak ambik port sangat la. Nak2 pulak masa tu saya and husband kat Livepool. Konon2 nak short vacay buat kali terakhir berdua dgn husband la before baby keluar. Bila difikirkan balik nasib baik la kami sempat balik ke Edinburgh semula. Buatnya beranak dekat Liverpool tu jenuh jugak la rasanya. Hahaha.

Fresh from the oven

Pagi hari nak bersalinkan Ammar tu perut memang dah start rasa sakit. Nak tidur pun dah tak boleh lelap mata. Nak duduk pun tak selesa. Makan pagi pun tak lalu jugak. Lepas husband pergi kerja, saya decide nak kemas baju2 baby and susun dalam almari. Disebabkan saya tak boleh tidur kan, konon2 nak buat kerja la tak nak pikir sakit sangat. Elok je bersila depan almari tu, tiba2 dengar bunyi 'pop'. Terus terdetik dalam hati saya eh bunyi air ketuban pecah ke ni. Elok je saya bangun memang confirm laa air ketuban saya pecah. Basah lencun dah seluar. Time tu panik sekejap. Terus call midwife. Midwife suruh call hospital terus. Call hospital dorang pun tanya pasal air kaler apa. Bukan apa kalau air ketuban kaler hijau2 sikit tu takut baby dah berak dalam perut. Yang tu bahaya. Kalau masih jernih and takde bau tu ok la. Dorang suruh saya terus ke hospital. Call husband kt tempat kerja. Dia pun apa lagi terkejut la. Saya ajak kawan saya teman ke hospital dan terus ambik cab ke hospital. Time ni pukul 10 pagi.

 Bila sampai hospital pergi register then dorang pun check. Disebabkan saya time tu baru 35weeks, dorang consider as premature baby. Doktor decide saya memang kena bersalin hari ni jugak sebab air ketuban memang dah sikit. Risiko untuk baby kat dalam perut takut jangkitan kuman. Bila check bukaan, saya belum ada bukaan lagi. So konklusinya kena induce. Huwaaaaa nak nangis rasa masa tu sebab frust nak kena induce. Saya kalau boleh nak semua natural je, lagipun orang kata induce lagi sakit. Takut jugak masa tu. Tapi pasrah je la apa lagi yang boleh kita buat kan. Saya pun masuk labour room terus time lebih kurang pukul 12 tengahari. Sebelum start induce, dorang drip antibiotik dulu sebab saya dah leaking air ketuban kan. So after habis sebotol antibiotik tu baru la doktor kata dia akan start induce.

Nak dijadikan cerita, lepas habis drip antibiotik tu, midwife check bukaan dulu then rupanya dh ada progress, so midwife kata tak payah induce and tunggu bukaan macam biasa je. Alhamdulilah masa tu lega sangat dengar. Time ni memang sakit yang boleh tahan lagi la kira. Siap request makanan dari midwife sebab baru la terasa perut lapar gila belum makan apa2 lagi dari pagi. Husband sampai hospital terus teman saya dalam labour room. Labour room kat sini selesa ya amat and besar gila. Bilik memang cantik dan bersih. Toilet kat dalam ni pun besar gila. Siap ada pool kalau nak bersalin dalam air. Memang best kat sini. Tapi saya tak dapat merasa bersalin dalam air sebab saya dah kategori berisiko tinggi since masih awal dari due date. Takpe its ok. Sama jugak bersalin atas katil pun. Haha. 

Dalam labour room ni, husband siap request nak pasang surah yasin and midwife ok je. Midwife semua memang sporting and baik2 belaka. Alhamdulilah. Sampai pukul 8 malam, bila midwife check sekali lagi, bukaan dah 6 cm. Alhamdulilah. Progress yang bagus and midwife siap puji lagi Saya boleh stay calm even in pain. Dia pun terkejut saya dah bukak 6cm tapi saya calm je handle. Sampai 8 malam, contraction dah makin kuat yang memang buat saya menangis tanpa sedar dh. Midwife suggest saya amik injection untuk kurangkan sakit. Saya pun setuju je la tengah sakit gila tu tak boleh pikir apa dah. Nasib dia tak offer saya epidural agaknya saya cakap ok jugak kalau dia offer time sakit tu. Hahahah. Tapi saya memang dah tulis dalam birth plan saya tak nak epidural. So memang midwife tak offer la. Saya cuma guna gas tu je. Tak salah saya gas Etonox kot. Yeke? (tak ingat la laughing gas tu nama apa).

Tapi yang sebenarnya, injection tu pun sikit pun TAK mengurangkan langsung rasa sakit contraction tu okeyyy. Seriusly memang menangis hampa sangat rasa lepas inject pn makin kuat sakit tu. Habis tangan husband midwife jadi mangsa cekaman. Hahaha. Dorang pasrah je. Lebih kurang pkul 10 malam, saya memang dah rasa tak boleh nak tahan dah sakit tu macam nak terberak sangat2 pun ada jugak rasanya. Kiranya time tu kemuncak la baby memang nak keluar dah. Bagitau midwife saya dah tak boleh tahan, then dia check rupanya saya memang dah boleh push baby. So dia pun bagi green light suruh push. Midwife memang guide cara push yang betul. Walaupun time tu blur jgk rasa, tapi alhamdulilah 2 kali push je Ammar selamat keluar. Pukul 10.50 malam Edinburgh time dengan berat 2.59kg. Wahhh lega yang tak tau nak cakap camne. Sakit yang menggila tadi tu boleh hilang macam dibawak angin gitu je. Kuasa Allah kan. Betul orang cakap, bila nampak je muka baby kita, hilang semua rasa sakit beranak tu.

Daddy bonding with Ammar 





Lepas keluar baby trus midwife letak baby atas dada kita. Husband potong tali pusat baby. Then midwife bagi kita masa untuk bonding dengan baby dulu. Dia keluarkan uri siap explain dekat husband part2 uri semua just to make sure uri tu memang semua part dah keluar and takde tertinggal saki baki kat dalam. Kalau tertinggal bahaya ok. Alhamdulilah pengalaman yang sangat berharga untuk saya and husband. Thank you husband teman dari awal sampai akhir. Midwife suruh saya mandi bersihkan diri before transfer ke wad. Segar ya amat rasa lepas mandi tu. 

Lepas masuk wad, time tu dah lebih kurang pukul 2 pagi, mata macam tak boleh nak lelap walaupun penat gila. Dok tengok baby, rasa macam tak percaya anak dah keluar. Kekeke. Sekian pengalaman saya.

My heroes



No comments:

Post a Comment