Follow Us

Friday 23 February 2018

Tips Untuk Banyakkan Susu Ibu @ Susu Badan


Assalamualaikum hai semua.

Ibu yang susukan anak korang selalu tak pening pikir macam mana nak maintain milk production korang. Saya memang selalu laa risau susu badan tak cukup nak2 pulak anak kuat menyusu kan. Tapi alhamdulilah sampai anak saya dah lepas 2 tahun saya berjaya susukan sepenuhnya anak saya. Rezeki pertama sekali syukur kepada Allah. Kalau Allah tak izinkan tak boleh jugak nak menyusu badan ni kan. 

Kalau ibu yang bekerja pulak lagi la saya salute dengan korang, kat ofis nak kena pam ikut waktu nak simpan stok susu untuk anak lagi. Tak mudah kan. Tapi korang berjaya Alhamdulillah. Nak tak nak memang kita selalu dok pikir macam mana nak banyakkan susu badan kan. Jom saya share sikit apa yang saya tahu and apa yang saya buat. Mudah-mudahan membantu ibu2 lain jugak. 

Tips nak banyakkan susu badan:

1. Pemakanan yang sihat

Amalkan diet yang sihat dan teratur supaya kita tak ganggu milk production kita. Kurangkan cafein dan air bergula. Banyakkan minum air kosong. Yang ni paling penting sekali. Even masa menyusu pun kita akan rasa dahaga ya amat sangat kan. Jadi minum air masak sebanyak mungkin. Buahan2 pun bagus jugak untuk tambahkan susu badan. Contohnya betik. Makan la buah banyak2 k.

2. Kerapkan menyusu dan susu direct dari badan

Baby yang baru lahir ni perut dorang kecik je so memang dorang akan kerap gila nak menyusu. So bagi la sekerap yang mungkin. Susu ni dia ikut demand jugak, sebab tu ada konsep supply and demand. Lagi tinggi demand susu ni lagi banyak la supply. Makin banyak anak kita menyusu, dia akan trigger milk production yang lebih tinggi. 

3. Jaga emosi elakkan stress

Ibu yang menyusu badan ni tak digalakkan stress sangat. Kalau korang stress nanti susu badan akan drop. Ni kira macam hormon jugak la. Tak pandai sangat saya nak explain tapi seeloknya ibu menyusu badan ni make sure emosi korang happy selalu. Tengok muka anak kita selalu insyallah kita akan rasa happy je and susu pun maintain. Family terutama husband kena support wife ok. Support dari husband dan family ni pun penting. 

4. Supplement atau milk booster

Sekarang ni dah banyak milk booster orang jual kan. Pilih je mana yang sesuai and try makan. Shaklee salah satu milk booster yang fames yang saya tau la. Honestly saya tak guna shaklee so tak boleh nak komen hasilnya. Kalau rajin buat je milk booster sendiri. Guna susu, badam dan kurma. Buat ala2 milkshake and minum. Yang ni pun bagus boleh banyakkan susu badan jugak.

5. Berdoa mohon dipermudahkan urusan menyusu anak hingga 2 tahun

Sebanyak mana pun kita usaha, tapi tanpa izin Allah tak jadi jugak kan. So rajin2 la berdoa mohon Allah panjangkan rezeki susu badan untuk anak2 kita. Jangan lupa bersyukur untuk semua nikmat yang Allah dah bagi kita.


No comments:

Post a Comment