Follow Us

Wednesday 16 January 2019

Pengalaman Survey Pre-School untuk Anak

Salam dear readers,


Rasanya masih belum terlambat saya nak ucapkan selamat tahun baru 2019. Semoga tahun ni membawa seribu makna dalam hidup kita, menjadi lebih baik dari sebelumnya, murah rezeki kita semua. Amin.


Pejam celik pejam celik sekejap je dah berlalu setahun kan. Tahun 2019 ni, kalau ikut tahun anak saya dah kira 4 years old, tapi birthday dia bulan September. Jadi saya rasa sesuai dah umur dia ni untuk saya hantar dia ke playschool. At least dia dapat laa berkawan and belajar socialize kan.


Jadi saya and husband decide untuk survey semua tadika yang berdekatan dengan area rumah kami. Saya check dekat internet je mostly then saya buat senarai. Penting untuk saya tau location and review tadika tu semua. Yang paling penting, saya mencari tadika yang learning method dia more to fun learning and play je. Sebab anak saya pun kecik lagi kan. First time nak hantar dia pulak tu. Umur2 macam ni dorang pun nak main je lebih kan. So saya tak nak la dia stress sangat baru 4 tahun dah kena belajar math buat kira2 pulak ke kan. Haha.


Dari listing yang saya dah buat tu, saya call satu persatu, ada jugak yang saya DM di Facebook page je, buat appointment untuk pergi school viewing. Masa pergi visit ni la kita nak tengok environment tadika tu macam mana, cikgu2nya, macam mana dorang punya jadual, etc kan. Time ni boleh tanya macam2 apa yang kita nak tau. Time ni jugak laa kita nak Tanya berkenaan dengan yuran. Monthly fees dan jugak registration fees. Mommy ni baru survey utk anak pertama, bila tengok harga2 tadika zaman sekarang ni, mak aiii berpeluh jugak laa mommy rasa. Kemain mahal ye tadika sekarang ni. Dah mengalahkan yuran university. Hahaha. Time ni saya pun terpikir, baru anak sorang ye, macam mana plak kalau bertambah lagi anak. Haaa tudiaa gerun. Tapi Allah dah kata setiap anak tu ada rezeki masing2 kan, insyaallah pikir yang baik2 aje la kan.


Dari banyak2 tadika yang saya dah visit ni, maka akhirnya saya dan husband sebulat suara pilih Kidana Academy untuk preschool pertama Ammar. Alhamdulilah. Minggu ni dah minggu kedua dah Ammar ke tadika tu, dia memang happy sangat2. Mula hantar hari pertama, menangis biasa la kan separation anxiety orang kata. Pengalaman pertama dia berpisah dengan mommy daddy kan. Tapi masuk hari ke4 dia tak nangis dah. Dah mula excited. Sekarang dah minggu kedua memang mommy dah lega. Nampak gaya dia memang suka dengan tadika baru dia tu. Hihi.


Itu je la coretan mommy kali ni.


Terima kasih yang meluangkan masa membaca ni.

No comments:

Post a Comment