Follow Us

Saturday 19 January 2019

Resepi Ayam Masak Kicap Simple, Pasti Sedap

Masak simple-simple ni memang paling mudah sekali untuk mak-mak berkerja macam kita ni kan. Yela nak berlama-lama kat dapur tak sempat, so cari yang mudah dan cepat di masak je kan. Kali ni saya nak share satu resepi ayam masak kicap yang simple jugak. Yang ni version mak saya sebenarnya. Saya suka sangat kalau mak saya masak macam ni, so turunkan ilmu tu kat saya la apa lagi. Hihi.



Jom tengok bahan-bahan apa nak guna.

- Beberapa ketul ayam (basuh bersih)
- Sebiji bawang besar, saiz sederhana (hiris nipis)
- 1 biji cili merah (hiris nipis)
- Semangkuk kecil air asam jawa
- Kicap secukup rasa
- Sedikit sos cili

Cara memasak:

1. Ayam tu macam biasa la dilumur dengan garam kunyit then goreng sampai masak. Ketepikan dulu.
2. Guna kuali yang sama je, kurangkan sikit minyak, tumis bawang besar dengan cili merah sampai naik bau.
3. Masukkan air asam jawa. Agak-agak sesuaikan rasa ye. Saya anggarkan je dalam semangkuk kecil.
4. Bila mendidih, masukkan kicap dan sedikit sos cili. Kicap tu banyak pun takpe. Sos cili tu untuk memekatkan kuah je, so letak dalam satu sudu besar je cukup.
5. Tambah garam atau perasa, mana yang korang suka, sesuaikan la rasanya.
6. Kemudian masukkan semula ayam yang dah goreng tadi. Gaul sampai sebati. Kalau suka boleh letak tomato ceri atau tambah cili api kalau nak pedas.

Dah siap laa resepi mudah ni. Senang je kan. Rasa memang sedap. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment