Follow Us

Thursday 28 March 2019

Jalan-jalan Hujung Minggu Ke Pulau Kapas

Sebenarnya memang saya dah lama teringin nak ke salah satu pulau dekat pantai Timur ni tapi plan belum pernah terjadi lagi sampai la husband kata ada kawan dia kawin dekat Dungun. So saya plan kali ni kalau pergi kenduri tu boleh la sekali jalan-jalan Ganu. Saya belum pernah sampai lagi daerah Dungun, selalu pegi Ganu pun ke Kuala Terengganu je.

Otw ke Dungun

Hari sabtu pagi lepas Subuh kami bertolak dari rumah, sampai Dungun dalam pukul 12 tengahari. Jalan clear elok walaupun cuti sekolah. Alhamdulilah sepanjang perjalanan ok semua. Kami check in dekat Six Villa Inn, hotel ni dekat area Paka. Nak ke Dungun tak jauh pun dalam 15 minit je. Murah je semalam cuma 74 ringgit. Selesa untuk bermalam walaupun bilik dia sangat kecil.

Gambar from Google

Dalam pukul 2 macam tu terus pergi ke kenduri. Dekat dengan Pantai Dungun rupanya lokasi majlis ni. Lepas setel, kami jalan-jalan la ke pantai yang ada dekat sekitar Dungun ni. First pergi ke Pantai Teluk Bidara. Subhanallah jatuh cinta saya dengan tempat ni. Lawa sangat-sangat pantai kat sini. Pasir bersih, air sangat jernih.Air laut pulak biru lain macam lawa dia. Tenang rasa tengok laut ni. Dengan angin sepoi-sepoi kat sini. Sempat la minum air kelapa dulu kat sini. Lokasi seterusnya kami ke pantai yang dekat dengan UITM Dungun pulak, namanya Pantai Teluk Gadung. Kat sini lebih ramai orang beriadah. Sepanjang jalan ni pun ramai je orang jual macam-macam makanan ada. Dah setel makan, jalan-jalan, terus balik ke hotel. Malam tu tidur awal keletihan masing-masing. Hihi.

Pantai Teluk Bidara

Cantik sangat view laut kat sini

Air sangat jernih

Mommy, Daddy and Ammar

View cantik macam ni boleh tumpeng selfie sekali, hihi

Pantai Teluk Gadung

Hari kedua, pagi-pagi lagi lepas Subuh kami terus check out hotel untuk ke destinasi seterusnya. Hari ni plan ke Pulau Kapas. So dari Dungun kami gerak ke Marang ambil masa lebih kurang sejam. Kalau nak ke Pulau Kapas ni, kena naik bot dari jetty Marang. Pulau Kapas ni dekat je naik bot pun dalam 10-15 minit macam tu je. Kami sampai ke jetty memang awal dalam pukul 8 macam tu, so terus beli tiket dekat kaunter. Saya beli dekat kedai MGH Boat Service. Return tiket untuk dewasa sorang 40 ringgit je.

Kami sampai pulau Kapas lebih kurang pukul 8.30 pagi macam tu. Time sampai tu pun dah ramai orang maybe sebab cuti sekolah sama kan. Saya sewa 2 set snorkeling, 1 untuk budak, 1 lagi untuk dewasa harga 30 ringgit. Ammar bukan main seronok dapat mandi pantai. Memang jernih sangat-sangat air kat sini. Sampai nampak ikan berenang. Memang excited la si kecik tu dok kejar ikan-ikan tu. Pantai pun bersih sangat. Ada few chalet jugak kat sini untuk sapa yang plan nak menginap sini. Boleh je usha dekat online antaranya ada Ombak Kapas Resort, Kapas Island Resort dengan Kapas Coral Beach Resort. Kalau time cuti sekolah memang cepat sold out area sini. So make sure plan timing korang betul-betul untuk sapa yang nak datang sini k.

Bot MGH

Ni area Kapas Coral Beach Resort

Kami habiskan masa sampai pukul 1.30 kat sini. Balik ke Marang semula 1.30 petang. Puas sangat-sangat mandi and snorkeling kat sini. Ammar pun enjoy sangat sampai tak nak keluar dari air. Hihihi. Tengok je la gambar yang sempat saya snap ni. Kesimpulannya memang cantik, jatuh cinta lagi saya dibuatnya. Subhanallah, cantik sekali ciptaan tuhan. Kalau ada rezeki insyaallah nak datang sini lagi.

Musim cuti sekolah memang ramai

Lepas sampai ke jetty semula, kami terus bertolak ke Kuantan sebab plannya kami bermalam di Kuantan untuk semalam. Dalam perjalanan sempat singgah makan sotong celup tepung kat tepi pantai.

Pantai kat belakang kedai

View sini pun cantik sangat

Sotong celup tepung sedap

Lepas makan terus je ke Kuantan. Sampai Kuantan dalam pukul 6 petang. Before check in sempat lagi kami singgah kejap kat Teluk Cempedak, amik angin petang katanya. Haha. Meriah waktu petang kat sini ramai sangat orang lepak-lepak.

Si kecik ni memang main pasir je la keja dia, haha

Layan angin petang

Dekat maghrib baru gerak ke hotel. Kami check in dekat hotel Grand Darul Makmur. Hotel ni dekat je dengan Kuantan City Mall. Alhamdulilah bilik besar sangat selesa. Dapat la berehat lelapkan mata before balik KL. Hihi.

Esoknya lepas check out terus gerak balik KL. Maka berakhir la cuti-cuti Pantai Timur kami. Sekian.